Hivos lanceert nieuwe campagne: Gaat jouw supermarkt voor eerlijke rozen?

Vandaag wordt het ‘Hallo-supermarkt-hoe-moeilijk-kan-het-zijn?-spel’ gelanceerd, waarin acht supermarkten de strijd aangaan voor eerlijke rozen. De supermarkten kunnen punten verdienen voor iedere stap die ze zetten op weg naar leefbaar loon voor de rozenpluksters in oostelijk en zuidelijk Afrika.

Al meer dan een jaar is Hivos met de supermarkten in gesprek om dit voor elkaar te krijgen. Vorig jaar lieten we bereken dat er slechts 13 cent meer per bosje van tien rozen nodig is om tot een leefbaar loon te komen. Toch wordt deze 13 cent extra nog altijd niet betaald.

Wat is een leefbaar loon?

Een leefbaar loon is een loon waar je nét genoeg aan hebt om het hoogst noodzakelijke voor jou en je familie te betalen. Deze basisbehoeften zijn volgens internationale afspraken: voedzaam eten, water, onderdak, kleding, medische zorg, vervoer en onderwijs. Ook moet je wat geld opzij kunnen zetten zodat je een buffer hebt voor onverwachte gebeurtenissen. Duidelijk is dat het loon dat de vrouwen krijgen voor het plukken van jouw bloemen niet eens in de buurt komt van zo’n leefbaar loon.

Bovendien vindt Hivos dat een leefbaar loon gewoon in geld uitbetaald moet worden. Nu krijgen de plukkers soms een heel laag salaris en daarnaast bonussen en vergoedingen ‘in natura’. Een gratis kliniek bijvoorbeeld of busvervoer van huis naar werk. Dat is natuurlijk mooi, maar wij vinden dat mensen zélf moeten kunnen beslissen waar ze hun geld aan uitgeven. De één zal dat nodig hebben voor medicijnen, de ander voor schoolgeld.

Hoe werkt het spel?

Een belangrijke eerste stap op weg naar leefbaar loon is inzicht krijgen in de keten. Vijf van de acht supermarkten laten zien goed op de hoogte te zijn van hun keten; een ontwikkeling die Hivos toejuicht. Daarna kunnen supermarkten punten scoren met vervolgstappen, zoals inzicht krijgen in de lonen bij de rozenkwekers, praten met bijvoorbeeld leveranciers en certificeringsinstellingen, en gezamelijk een plan van aanpak maken om de lonen te verhogen. Het spel is gewonnen wanneer de eerste supermarkt leefbaar loon voor de rozenpluksters morgelijk heeft gemaakt.

Met dit spel wil Hivos – ook voor de consument – inzichtelijk maken welke supermarkten bereid zijn concrete stappen te zetten richting leefbaar loon. Supermarkten kunnen zo verantwoordelijk gehouden worden voor beloftes en gemaakte afspraken. Als gemaakte afspraken niet worden nagekomen, krijgt de supermarkt minpunten.

Oproep aan supermarkten

Van de acht door Hivos benaderde supermarkten hebben er vijf (Albert Heijn, Aldi, Coop, Jumbo en Lidl) medewerking verleend aan de campagne. Hivos roept de overige drie supermarkten (Deen, Dirk en PLUS) op ook hun verantwoordelijkheid te nemen.

Wil je weten hoe jouw supermarkt het doet? Bekijk de score op smallchangebigdeal.nl.