De lessen van Obama

Wij zijn trots! Onze collega Stephanie Muchai was één van de negen ‘inspirerende leiders’ die uitgenodigd werden voor een bijzondere ontmoeting met oud-president Barack Obama. Het gesprek vond plaats tijdens een grote internationale bijeenkomst in Canada over overheidstransparantie en publieke verantwoordingsplicht.

Hivos gelooft dat mensen hun overheden en de gevestigde orde moeten kunnen controleren. Wie geeft jouw belastinggeld uit? En, wat wordt ermee gedaan? Toegang tot goede, betrouwbare informatie is dan essentieel. Alleen zo kunnen burgers opkomen voor hun rechten en corruptie, belangenverstrengeling en inefficiëntie tegengaan. Hivos werkt daarom over de hele wereld aan het Open Contracting programma.

Ons programma gaat, zoals Hivos-directeur Edwin Huizing in Canada uitlegde, niet alleen om data en technologie, maar om de rechten van burgers en toegang tot ontwikkeling. Tijdens de conferentie presenteerden we daarom drie voorbeelden van ons werk.

Transparantie

In Guatemala hebben zo’n 50.000 mensen HIV, terwijl er maar voor 16.000 van hen medicatie beschikbaar is. Door het aankoopproces van die medicijnen transparant te maken, kunnen meer medicijnen goedkoper worden ingekocht.

 

 

Transparantie

In de Filippijnen werken we samen met een inheemse gemeenschap. Zij hebben recht op een deel van de winst van het mijnbedrijf dat opereert op hun land. Wij helpen de gemeenschap uit te zoeken om hoeveel geld dat gaat.

 

 

transparantie

In Malawi werken we aan overheidsvoorzieningen. Mensen weten vaak niet dat ze recht hebben op goed functionerende waterputten. Door de overheidscontracten boven water te krijgen, kunnen gemeenschappen hun politici ter verantwoording roepen.

 

Obama: “het is makkelijk om cynisch te zijn”

Stephanie Muchai werkt op ons kantoor in Kenia. Ze is een gepassioneerd voorvechter van ons Open Contracting programma. Met Obama ging zij in gesprek over transparantie, verantwoordingsplicht en burgerschap. De lessen die zij van hem leerde, gaan niet alleen over Open Contracting maar over actief burgerschap. Hoe breng je verandering teweeg in de samenleving? Volgens Stephanie komt het hierop neer: “geloof dat niet alleen anderen verandering kunnen brengen, maar jij ook.” Lees hieronder de vier lessen van Obama.

“Het is makkelijker om cynisch te zijn, om te geloven dat verandering niet kan, dat de politiek hopeloos is en dat onze keuzes en acties er niet toe doen. Maar als we nu opgeven, laten we het geloof in een betere toekomst los.”

Barack Obama

1. Weet wat mensen nodig hebben

Wat voor jou vanzelfsprekend is, hoeft dat niet voor anderen te zijn. Als je het de meeste change makers vraagt, zullen ze zeggen dat zelfs hun familieleden niet helemaal begrijpen wat ze precies doen. Geef de mensen waar jij je voor inzet iets heel concreets in handen. Iets wat voor hen belangrijk is. Leg uit hoe jouw werk er bijvoorbeeld voor zorgt dat mensen schoolboeken krijgen. Verhalen zijn beter te begrijpen dan data. Help mensen informatie en data te gebruiken voor dingen die zij echt nodig hebben.

2. Neem beslissingen op basis van feiten

De basis van al onze inspanningen moet zijn: mensen helpen informatie te zoeken, te ontvangen en door te geven via het mediakanaal van hun keuze. Als mensen beslissingen moeten nemen op basis van valse informatie, zitten we in de problemen. Zelfs een subtiele ondermijning van echte en feitelijke informatie kan veel schadelijker zijn dan openlijke repressie.

3. Identificeer het echte probleem

Gaat het om corruptie of inefficiëntie? Wanneer er in de media berichten verschijnen over miljardenverliezen van belastinggeld, denken we al snel aan corruptie. Zorg ervoor dat je erachter komt wat er aan de hand is. Komt het wel echt door regelrechte corruptie? Of gaat het om inefficiëntie, slechte informatievoorziening of misschien zelfs wel interne sabotage? Zie het als een matroesjka-poppetje: pas als je bij het laatste poppetje bent, weet je wat er aan de hand is. Pas dan kun je de échte problemen aanpakken.

4. Overtuig de winnables – mensen die te overtuigen zijn

Realiteitscheck: niet iedereen is winnable. Dat wil zeggen dat niet iedereen overtuigd zal worden door jouw geweldige ideeën. Accepteer dat sommige mensen niet te overwinnen zijn. Begin met het identificeren van de overwinbare personen in je eigen netwerk. Als je weet wie vatbaar zijn voor jouw aanpak, kun je hen betrekken bij jouw oplossing. Zo besteed je niet alleen je tijd en energie effectiever, maar maximaliseer je ook de kansen om verandering te bereiken.