World Fair Trade Day

29 april, 2009

Twee jaar geleden vroegen producenten in ontwikkelingslanden aan de noordelijke landen om klimaat als thema te kiezen voor World Fair Trade Day. De producenten willen consumenten bewust maken dat klimaat, fairtrade en daarmee duurzame armoedebestrijding onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. Daarom voeren de Wereldwinkels in negen landen, waaronder Nederland, in 2008 en 2009 campagne onder de titel ‘Fairtrade, het juiste klimaat!’.

Er zijn drie redenen waarom fairtrade het juiste klimaat creëert: Producenten in ontwikkelingslanden krijgen door fairtrade toegang tot de wereldmarkt. Door spullen te maken en deze te verkopen, zorgen ze voor hun eigen inkomen. Dat is een duurzame oplossing voor armoedebestrijding. Ook is fairtrade altijd handel met niet alleen respect voor mens, maar ook voor milieu. Fairtrade producenten krijgen een rechtvaardige prijs voor hun product en zij kiezen hun materialen en productiewijze met aandacht voor het milieu. Verder hebben producenten door fairtrade een gegarandeerde afname van hun producten. Daardoor kunnen zij investeren in de toekomst: in hun bedrijf, in hun leefomgeving, maar ook in het milieu. Zo kunnen zij zich beter wapenen tegen de gevolgen van klimaatverandering.

De Landelijke Vereniging van Wereldwinkels bieden Wereldwinkels de mogelijkheid om in drie stappen klimaatneutraal te worden. De winkels proberen zoveel mogelijk energie te besparen, nemen groene stroom af (bijvoorbeeld via Greenchoice) en de winkels compenseren de overige CO2 uitstoot (die zij niet op een andere manier kunnen beperken) in het Hivos Klimaatfonds. Inmiddels zijn 20 Wereldwinkels klimaatneutraal. We streven ernaar om eind 2009 in Nederland 100 klimaatneutrale Wereldwinkels te hebben. Via acties in de winkel en op World Fair Trade Day proberen de Wereldwinkels ook ervoor te zorgen dat zoveel mogelijk consumenten klimaatneutraal worden.

Kijk hier naar de bijbehorende clip ‘What is fair?’

Lees ook