Winnaars wereldbaan Nationale Postcode Loterij bekend

6 april, 2011

De weg naar Internationaal Goede Doelen Ambassadeurs
Een maand geleden solliciteerden de vrienden Sijmen en Rikus via de website www.internationaalambassadeur.nl naar hun droombaan. Zij lieten het niet bij een motivatie en sollicitatiebrief, maar onderscheidden zich door hun gezicht te laten zien bij verschillende goededoelenorganisaties in Nederland, korte interviews te filmen en te bloggen via hun site http://wereldgasten.com.

“Deze sollicitatie heeft ons de afgelopen weken continu beziggehouden. Om onszelf op de kaart te zetten zijn wij in een autootje, een oude Trabant, langs verschillende Nederlandse goede doelen gegaan en hebben we bijvoorbeeld oud-minister Jan Pronk geïnterviewd over zijn ervaringen als Minister van Ontwikkelingssamenwerking en daar een filmpje van gepost op onze blog”, zegt Sijmen. Rikus vult aan: “Verder hebben we ons ook laten zien op social media zoals twitter en facebook. Het was een waanzinnig toffe periode en het kan alleen nog maar beter worden in de komende maanden.”
 

De reis als Internationaal Goede Doelen Ambassadeurs
In zes maanden zullen Sijmen en Rikus naar meer dan tien landen afreizen in het Caribisch gebied, Zuid-Amerika, Afrika, Europa en Azië. Gedurende de reis bezoekt het duo goededoelenprojecten van onder meer Hivos, Stichting Vluchteling, dance4life, SOS Kinderdorpen, Greenpeace en Stichting AAP. Het tweetal zal tijdens de reis assisteren bij de goededoelenprojecten en ter plekke verslag doen van hun ervaringen. De hele reis is te volgen via www.internationaalambassadeur.nl, twitter en facebook.

Het proces naar Internationaal Goede Doelen Ambassadeurs
Vanaf begin dit jaar konden geïnteresseerden solliciteren naar de functie van Internationaal Goede Doelen Ambassadeur via de website www.internationaalambassadeur.nl. Vervolgens kon het publiek stemmen op hun favoriete kandidaat of duo van kandidaten. De vijf kandidaten(duo’s) met de meeste stemmen gingen automatisch door naar de sollicitatieronde.Daarnaast selecteerde een jury, samengesteld door de Postcode Loterij, vijf andere kandidaten(duo’s).Uiteindelijk koos de jury voor Sijmen en Rikus als Internationaal Goede Doelen Ambassadeurs. “Hun bevlogenheid voor goede doelen en de aansprekende en creatieve verslaglegging van hun ervaringen heeft Sijmen en Rikus er uit doen springen”, aldus Marieke van Schaik, jurylid en Managing Director van de Postcode Loterij. Zij vervolgt: “Wij kijken ontzettend uit naar hun verslagen die zij in de komende maanden als Internationaal Goede Doelen Ambassadeurs gaan maken tijdens hun goededoelenreis over de hele wereld.”

Zien waar het geld terecht komt
De Postcode Loterij maakt de reis van het duo van Internationaal Goede Doelen Ambassadeurs mogelijk omdat zij wil laten zien wat er gebeurt met het geld dat de ruim 2,5 miljoen deelnemers bij elkaar brengen. Bij de Postcode Loterij gaat vijftig procent van ieder verkocht lot naar goededoelenorganisaties op het gebied van mens en natuur in binnen- en buitenland. Dit jaar is er ruim 270 miljoen euro uitgekeerd aan meer dan 80 goede doelen.

Lees ook

  • Op weg naar gelijke rechten in de Caraïben

    13/12/2018

    In 2009 werden vier transgenders in Guyana opgepakt en gearresteerd wegens crossdressing. In de rechtbank kregen ze te horen dat ze verward waren over hun seksualiteit. “Ga op zoek naar Jezus”, luidde het advies van de rechter. Nu, na negen jaar lang de wet uitdagen en de zaak aanvechten, is er eindelijk gerechtigheid: crossdressing is […]

    Lees meer

  • Hivos steunt spraakmakende documentaire over het leven van drie transgenders

    20/11/2018

    Filmmaker Koen Suidgeest en de stichting Human Rights in the Picture hebben van Hivos financiële steun gekregen om een documentaire te maken die wereldwijd ingezet gaat voor educatie en activisme op het gebied van transseksualiteit.

    Lees meer

  • Waarom we stil zijn

    16/11/2018

    Mensenrechten staan wereldwijd onder druk. Daarom doen Hivos en honderden andere organisaties van 16 tot en met 18 november mee met SPEAK! campagne.

    Lees meer