Vrouwen kunnen het verschil maken in kledingindustrie

27 maart, 2012

TNS‐Nipo deed een onderzoek onder ruim 600 vrouwen waaruit bleek dat vrouwen zich er gedeeltelijk (70%) of geheel (23%) bewust van zijn dat in Nederland kleding wordt verkocht die onder erbarmelijke arbeidsomstandigheden in andere landen is gemaakt. Oikos heeft een aantal vrouwen ondervraagd over fairtrade kleding. De voornaamste reden om niet over te stappen op fairtrade kleding, bleek onwetendheid over de mogelijkheden hiervan. Veel vrouwen willen wel dat er eerlijk wordt gehandeld in de kledingindustrie, maar zien niet in hoe zij hier hun steentje aan bij kunnen dragen.

Tijdens de workshop Shop ’n Style gaan de deelnemers (16‐25 jaar) in een ontspannen sfeer aan de slag met achtereenvolgens kleding, styling en cosmetica. Ook krijgen ze tips en actiemogelijkheden waarmee ze vanuit Nederland bij kunnen dragen aan betere arbeidsomstandigheden. Tussendoor komen de positie en arbeidsrechten van vrouwen in de kledingindustrie op een speelse, laagdrempelige manier aan bod.

In de Chocolate Factory, een andere Sister2Sister‐workshop waarin deelnemers zelf bonbons maken, ontdekken deelnemers meer over de positie van vrouwen in de cacaoteelt. Ook hier ontbreken de nuttige tips over (h)eerlijke chocolade natuurlijk niet! Workshops kunnen (tegen een kleine onkostenvergoeding) door groepen worden aangevraagd via oikosxplore@stichtingoikos.nl.

Hivos financierde deze workshops in het kader van het jongerenprogramma.

Lees ook