StoereVrouwen start Eerlijke Garderobe project

28 maart, 2012

Mobiele kledingchecker Met een yell vroegen zij aandacht voor slechte arbeidsomstandigheden in de kledingindustrie en het grootverbruik aan chemicaliën en water in het productieproces van veel kledingstukken. Ook spraken zij winkelende jongeren aan, om diens verse kledingaankopen te bewonderen en te checken of zij zich wel eens afvragen hoe die kleding nou eigenlijk wordt gemaakt. Want maar weinig  mensen realiseren zich, dat bijna alle kledingstukken nog steeds met de hand gemaakt worden. En dat dit gedaan wordt door voornamelijk vrouwelijke arbeidskrachten, die gewoonlijk 10 tot 12 uur per dag hetzelfde werk doen, op de slechts betaalde plekken, met slopende  RSI-blessures tot gevolg. Dat vinden SToereVrouwen dus absoluut niet stoer! De meeste jongeren waren dat wel met de StoereVrouwen eens, maar wisten niet hoe zij hiermee rekening kunnen houden tijdens het shoppen. Gelukkig heeft GoedeWaar.nl hiervoor een handige tool ontwikkeld: de  Mobiele Kledingchecker! Op de mobiele website m.goedewaar.nl kan iedereen zoeken naar zijn favoriete kledingmerk en checken hoe dit scoort op sociaal, ecologisch en economisch vlak. Dat maakt verantwoord shoppen dus super makkelijk en dubbel zo leuk!

NOT FAIR In april organiseert StoereVrouwen, in samenwerking met Goedewaar.nl, nu het  tweede deel van het project: de NOT FAIR fashion events. In diverse steden in Nederland worden deze kledingquizzen georganiseerd voor minstens 200 jongeren. Door het ruilen van kleding, de grappige opdrachten en de informatieve vragen leren de deelnemers op speelse wijze over het productieproces en de arbeidsomstandigheden (van vrouwen) in de kledingindustrie. Wil je ook meedoen? Meld je hier aan!
Shopmob Vanaf Juni gaat StoereVrouwen dan aan de slag met het deerde deel van het project: de shopmobs.Wat is een shopmob? Een shopmob is afgeleid van de bekendere flashmob; een groep mensen die via een oproep in social media (Facebook/Twitter) plotseling op een openbare plek samenkomt, iets ongebruikelijks doet en daarna weer snel uiteenvalt. Tijdens een shopmob zal een groepje jongeren een winkel “positief bestormen” als beloning voor de duurzame stap die het kledingmerk heeft gezet. De dames hoeven niet per sé kleding te kopen tijdens de mob, maar zullen de winkel wel even opvrolijken en in het zonnetje zetten! Voorafgaand aan de shopmob wordt al veel werk verzet door een aantal shopmobteams. Deze teams gaan 2 maanden lang meerdere kledingmerken uitdagen om duurzame veranderingen door te voeren. Slechts de merken die per shopmobteam de grootste toezegging doen, worden beloond met een opvallende shopmob in één van hun winkels! En de teams die dit bereikt hebben worden ook beloond met een prijs.

Kijk voor meer informatie op www.stoerevrouwen.nl

Lees ook

  • Column: Vrije ruimte

    17/12/2018

    Hivos jubileert dit jaar, een halve eeuw van vernieuwingsdrang en strijd voor sociale rechtvaardigheid. Het is tegelijk een goed moment voor reflectie. Wat is onze rol in deze roerige tijden waarop populistische en autocratische leiders zo’n groot stempel drukken?

    Lees meer

  • Op weg naar gelijke rechten in de Caraïben

    13/12/2018

    In 2009 werden vier transgenders in Guyana opgepakt en gearresteerd wegens crossdressing. Nu, na negen jaar lang de wet uitdagen en de zaak aanvechten, is er eindelijk gerechtigheid: mede dankzij de inspanningen van Hivos en partnerorganisaties is crossdressing niet langer strafbaar in Guyana.

    Lees meer

  • Een bijzondere nalatenschap

    10/12/2018

    Eddy Cohen uit Amsterdam liet na zijn overlijden een flink vermogen na aan drie goede doelen, waaronder Hivos. Om hem te eren hebben we een bankje geadopteerd in het Vondelpark, in het Rosarium.

    Lees meer