Beeld2
Foto: Hivos - Lameck Nyagudi

Praktische helden uit Kenia

Boyie is misschien wel de bekendste werkloze van Kenia. De negentienjarige zendpiraat is een boegbeeld voor jonge Kenianen, die net als hij vechten voor hun plek in de samenleving. Zijn radioprogramma, Shujaaz FM, is dagelijks te horen op 23 stations en het stripverhaal over hem en zijn vrienden wordt in alle uithoeken van het land verspreid. Boyie’s leven is één groot verhaal, dat eigenlijk over de toekomst van Kenia gaat. Onze held is een lange, wat slungelige jongen met een bril, een flinke bos rastalokken en een paarse jas. Overdag verdient hij wat geld met het repareren van audio apparatuur, ‘s avonds presenteert hij zijn programma. Daarin praat hij met zijn luisteraars over manieren om wat van het leven te maken. Onderwerpen als geld verdienen, seks, relaties en familie komen langs, maar hij praat ook over burgerschap en politiek. ‘DJ B’ wil inspireren en praktische ideeën delen.

Trouwe luisteraars

Tot Boyie’s trouwste luisteraars behoren de slimme Maria Kim, grappenmaker Malkia en het brutale voetballertje Charlie Pele. In elke uitzending komen zij aan het woord en ook in de strips spelen zij een grote rol. Alle drie vertegenwoordigen zij een deel van het moderne Kenia, met al zijn verschillen. Samen zijn zij de ‘Shujaaz’, wat helden betekent in de straattaal ‘sheng’. En jonge helden kan Kenia gebruiken. In het land dreigde nog niet zo lang geleden een burgeroorlog. De jeugdwerkloosheid en schooluitval zijn schrikbarend hoog. De 26 jarige Lucy Nyambura uit Kiambu kan erover meepraten. Lange tijd wist ze niet goed wat ze aanmoest met haar leven. Dat veranderde toen zij in een van de gratis strips las hoe je een klein groentetuintje kunt onderhouden. Dat had zij op school nooit geleerd. “Shujaaz daagde me uit. Als anderen het kunnen, waarom ik dan niet?” Ze kreeg de smaak te pakken en haar tuin werd een succes. Boyie vertelde haar verhaal op de radio en het verscheen in de strips, zodat meer jongeren haar voorbeeld kunnen volgen. De tips van Shujaaz worden dan ook massaal gedeeld. Of het nu gaat over groententuintjes, het melden van politiegeweld, het aanvragen van een identiteitsbewijs of het verven van kuikens om roofvogels af te schrikken.

Educatie

Voorbeelden, zoals die van Lucy, laten goed zien wat de kracht is van Boyie en zijn vrienden. Zij zijn benaderbaar, praktisch, herkenbaar en overal aanwezig. Behalve op de radio en in de strips ook op sociale media, op YouTube, in online games en via sms. Bovendien spreken zij de straattaal sheng, die zeer populair is onder Keniaanse jongeren. Toch is het belangrijkste van alles de aandacht voor de avonturen van de helden zelf. De initiatiefnemers van het project, waaronder Hivos partner Twaweza, hebben ervoor gezorgd dat het verhaal over de levens van de helden altijd leidend is.

Emmy Award

Alle ingredienten bij elkaar maken dat Shujaaz educatief kan zijn, zonder saai te worden. Het initiatief is uitgegroeid tot een enorm crossmediaal project, waaraan elke maand 6 miljoen jongeren deelnemen. Boyie werd voor zijn succes inmiddels al twee keer beloond met een Emmy award. Een jongen die sterk op hem leek, nam de prijs in ontvangst. Maar of hij en zijn vrienden ook echt bestaan, is en blijft een raadsel.

Wil je ook bijdragen aan de programma's van Hivos?

Doneer nu

Op onze internationale site lees je meer over wat we wereldwijd doen voor transparantie & verantwoording.

Beeld2
Foto: Hivos - Lameck Nyagudi