Social media ingeburgerd als inzamelmedium

6x6x6followers doneren gratisDe Nederlandse filmmakers van 6x6x6 op Reis zijn een maand geleden naar het buitenland vertrokken om zich in te zetten voor 6 goede doelen. Tijdens hun reizen worden zij op de voet gevolgd door een horde online fans. De 6x6x6teams houden contact via social media platforms als Facebook, Twitter, Waarbenjij.nu en Hyves. Met online videoreportages van de opdrachten die door het Nederlands publiek bepaald worden, sporen zij kijkers aan om gratis geld te doneren. Dit kost een follower helemaal niets. Bij elke klik die een follower oplevert gaat via de sponsoren namelijk 30 cent naar het goede doel. Tot nu toe is door de teams van 6x6x6opreis 15.000 euro opgehaald middels deze vernieuwende vorm van collecteren. Daarvoor staken zij de handen flink uit de mouwen. De acties varieerden van gebarentaal leren op de Salomon Eilanden tot goud zoeken in de Colombiaanse mijnen en van aids-voorlichting geven aan Zimbabwaanse kindjes tot aan meebouwen aan het eerste duurzame eiland ter wereld in Azië.

EffectiefEén van de meest succesvolle hulpacties via social media van de afgelopen jaren was voor Haïti dat ruim een jaar geleden werd getroffen door een hevige aardbeving. Het Amerikaanse Rode Kruis in de Verenigde Staten zette een massale sms-actie op. Door het woord “Haiti” te sms’en naar het nummer 90999 kon mens in één keer tien dollar overmaken. De actie werd vooral een grote hit op social media als Twitter en Facebook; binnen twee dagen werd vijf miljoen dollar opgehaald. Volgens onderzoek van Pew Research Institute waren social media in de VS cruciaal voor de geldinzamelingsacties die op de crisis volgden (bron: Ministerie van veiligheid en justitie). Inmiddels hebben miljoenen gebruikers van Twitter, Facebook en andere onlineplatforms de inzamelmogelijkheden via social media ontdekt.

Goede doelen omarmen social mediaOok Aids Fonds is zich bewust van de effectiviteit aldus een woordvoerder van de deelnemende organisatie; “Op Facebook, Twitter en Hyves delen we de acties, werkzaamheden en verhalen van STOP AIDS NOW!. Bovendien geven we direct antwoord op vragen en opmerkingen van onze volgers/vrienden. Ook bij 6x6x6 op Reis zien we weer hoe mensen te mobiliseren zijn voor het goede doel.”

Plan Nederland ervaart social media als een effectief medium om het publiek te betrekken bij het werk dat de organisatie doet. Zij proberen om een olievlek te creëren met social media als tool.

Hivos bemerkt vooral een positief effect in de communicatie met de doelgroep; “Onze inzet van social media blijft lang niet alleen bij zenden. De meeste vragen komen immers niet meer binnen via mail, maar via Twitter en onze MyHivos Community. Daarnaast kan Hivos zich veel makkelijker mengen in discussies, zoals die rondom de Arabische revoluties. We hoeven niet meer per se in de krant wanneer we kunnen publiceren op goedgelezen weblogs of als onze artikelen goed rondgetwitterd worden.”

ConclusieSocial media blijkt een effectief inzamelmedium voor goede doelen. Samen met donaties van weldoeners is er door de 6x6x6reizigers tot nu toe 15.000 euro opgehaald door middel van deze vernieuwende manier van collecteren. Immers: Nederlandse goede doelen komen meer in de picture door social media en dit bevordert het doneren van een, soms nieuw, breed publiek.

De bekendmaking van de winnaars van 6x6x6 Op Reis vindt plaats op 19 mei!

Lees ook

  • datacentre1179

    CO2-uitstoot van datacenters groeit gigantisch

    21/04/2015

    Wereldwijd groeit het dataverkeer met meer dan 50% op jaarbasis. Nederland ontwikkelt zich tot één van de meest sterke datacenter- en netwerkhubs in de wereld. Deze datacenters vreten energie dat ertoe leidt dat de CO2-uitstoot ook gigantisch groeit. Deze groei moet een halt toegeroepen worden.

    Lees verder

  • diederik samsom

    Actie tegen enorme bezuinigingen op ontwikkelingssamenwerking

    19/04/2015

    De forse bezuiniging door het kabinet Rutte II op ontwikkelingssamenwerking – oplopend tot één miljard euro van in totaal 4,5 miljard euro – wordt nu echt voelbaar. Zo zal Hivos het vanaf volgend jaar moeten stellen met 80% minder fondsen van de Nederlandse overheid. Wij maken ons grote zorgen over de gevolgen daarvan en vragen u om onze mailactie (zie hieronder) te steunen.

    Lees verder

  • Foto by Joels86

    Lokale verkiezingen: een klap voor Evo

    01/04/2015

    Corina Straatsma, regiodirecteur Zuid-Amerika, blogt vanuit Bolivia: De president reageerde niet onmiddellijk op de uitslag van de verkiezingen. Hij had nog zo z`n best gedaan en vloog de afgelopen weken van hot naar her om de eigen partij kandidaten te ondersteunen.

    Lees verder