Social media ingeburgerd als inzamelmedium

13 mei, 2011

6x6x6followers doneren gratisDe Nederlandse filmmakers van 6x6x6 op Reis zijn een maand geleden naar het buitenland vertrokken om zich in te zetten voor 6 goede doelen. Tijdens hun reizen worden zij op de voet gevolgd door een horde online fans. De 6x6x6teams houden contact via social media platforms als Facebook, Twitter, Waarbenjij.nu en Hyves. Met online videoreportages van de opdrachten die door het Nederlands publiek bepaald worden, sporen zij kijkers aan om gratis geld te doneren. Dit kost een follower helemaal niets. Bij elke klik die een follower oplevert gaat via de sponsoren namelijk 30 cent naar het goede doel. Tot nu toe is door de teams van 6x6x6opreis 15.000 euro opgehaald middels deze vernieuwende vorm van collecteren. Daarvoor staken zij de handen flink uit de mouwen. De acties varieerden van gebarentaal leren op de Salomon Eilanden tot goud zoeken in de Colombiaanse mijnen en van aids-voorlichting geven aan Zimbabwaanse kindjes tot aan meebouwen aan het eerste duurzame eiland ter wereld in Azië.

EffectiefEén van de meest succesvolle hulpacties via social media van de afgelopen jaren was voor Haïti dat ruim een jaar geleden werd getroffen door een hevige aardbeving. Het Amerikaanse Rode Kruis in de Verenigde Staten zette een massale sms-actie op. Door het woord “Haiti” te sms’en naar het nummer 90999 kon mens in één keer tien dollar overmaken. De actie werd vooral een grote hit op social media als Twitter en Facebook; binnen twee dagen werd vijf miljoen dollar opgehaald. Volgens onderzoek van Pew Research Institute waren social media in de VS cruciaal voor de geldinzamelingsacties die op de crisis volgden (bron: Ministerie van veiligheid en justitie). Inmiddels hebben miljoenen gebruikers van Twitter, Facebook en andere onlineplatforms de inzamelmogelijkheden via social media ontdekt.

Goede doelen omarmen social mediaOok Aids Fonds is zich bewust van de effectiviteit aldus een woordvoerder van de deelnemende organisatie; “Op Facebook, Twitter en Hyves delen we de acties, werkzaamheden en verhalen van STOP AIDS NOW!. Bovendien geven we direct antwoord op vragen en opmerkingen van onze volgers/vrienden. Ook bij 6x6x6 op Reis zien we weer hoe mensen te mobiliseren zijn voor het goede doel.”

Plan Nederland ervaart social media als een effectief medium om het publiek te betrekken bij het werk dat de organisatie doet. Zij proberen om een olievlek te creëren met social media als tool.

Hivos bemerkt vooral een positief effect in de communicatie met de doelgroep; “Onze inzet van social media blijft lang niet alleen bij zenden. De meeste vragen komen immers niet meer binnen via mail, maar via Twitter en onze MyHivos Community. Daarnaast kan Hivos zich veel makkelijker mengen in discussies, zoals die rondom de Arabische revoluties. We hoeven niet meer per se in de krant wanneer we kunnen publiceren op goedgelezen weblogs of als onze artikelen goed rondgetwitterd worden.”

ConclusieSocial media blijkt een effectief inzamelmedium voor goede doelen. Samen met donaties van weldoeners is er door de 6x6x6reizigers tot nu toe 15.000 euro opgehaald door middel van deze vernieuwende manier van collecteren. Immers: Nederlandse goede doelen komen meer in de picture door social media en dit bevordert het doneren van een, soms nieuw, breed publiek.

De bekendmaking van de winnaars van 6x6x6 Op Reis vindt plaats op 19 mei!

Lees ook

  • Stop deze maskerade!

    15/05/2017

    Hoe voelt het om niet te kunnen zijn wie je bent? Om elke dag de schijn te moeten ophouden? Op 17 mei, de internationale dag tegen homo-, bi- en transfobie (IDAHOT) vraagt Hivos hiervoor aandacht, en voeren we actie #removethemask

    Lees meer

  • foto: Sas Schilten.

    Tanzaniaan Katera, groene ondernemer in hart en ziel

    01/05/2017

    Met zijn duurzame compost maakt Ahad Katera een product van de toekomst. Hivos heeft hem op weg geholpen, de volgende uitdaging is om investeerders te vinden. foto: Sas Schilten.

    Lees meer

  • In memoriam: Saskia Stuiveling

    26/04/2017

    Saskia Stuiveling had maar twee jaar nodig om Hivos voorgoed te veranderen. Ze was verstandig en vernieuwend, daadkrachtig en diplomatiek. In 1983 en 1984 stond ze, als voorzitter van de Raad van Toezicht, aan de basis van de professionele organisatie die Hivos is geworden. Bedroefd en dankbaar nemen wij afscheid van haar.

    Lees meer