IFFR 2012 vertoont films en kunst uit de Arabische wereld

7 december, 2011

Sinds de wisseling van de macht in Tunesië, Egypte en Libië waart een revolutionaire geest door meerdere landen in het Midden-Oosten. Power Cut Middle East biedt twee geconcentreerde visies op de voorgeschiedenis van deze schijnbaar plotseling opkomende gebeurtenissen. Het Visual Arts Festival uit Damascus reist voor een editie ‘in ballingschap’ naar Rotterdam met speelfilms, documentaires en beeldende kunstinstallaties.

Ten tweede beziet het IFFR samen met filmmakers uit Egypte de jaren die voorafgingen aan de revoluties op het Tahrirplein met films waarin weerstand zichzelf op directe of indirecte wijze aankondigde. In de context van Power Cut Middle East staat de vraag centraal wat de rol was – en is – van het bewegende beeld.

Films uit SyriëIn samenwerking met het Visual Arts Festival Damascus, presenteert Power Cut Middle East een keuze van uitgesproken Syrische auteursfilms uit de periode 1977-2002. De prominente Syrische filmmaker Mohammad Malas zal daarbij aanwezig zijn. Power Cut Middle East vertoont uit de periode 2000-2010 een aantal korte, meer experimentele films van een jonge generatie documentaire filmmakers als Reem Ghazzi, Soudade Kaadan, Reem Ali, Ammar Al-Beik, Joude Gorani en Hazem Alhamwi. Dit wordt aangevuld met drie verzamelprogramma’s met recente korte films en installatiewerk uit de regio.

Films uit EgyptePower Cut Middle East richt zich op Egypte met films gemaakt in de periode voorafgaand aan de revolutie in 2011. De Egyptische filmmakers Omar Robert Hamilton, Ahmed Khaled, Hala Elkoussy, Sherif el Azma en Dina Hamza presenteren recent eigen werk alsook een Egyptische film of kunstwerk waardoor zij zijn beïnvloed.

Revolutionaire beeldenTenslotte biedt Power Cut Middle East drie lezingen die licht werpen op de rol en de betekenis van de beelden uit de revoluties in de Arabische wereld die het afgelopen jaar de media beheersten. De lezingen worden gegeven door de Nederlandse journalist Ferry Biedermann, voormalig Midden-Oosten correspondent van de Volkskrant die tegenwoordig publiceert in The National en Elsevier Magazine; door de Libanese kunstenaar en musicus Raed Yassin die een nieuwe performance uitvoert en door Jasmina Metwaly, kunstenaar, journalist en een van de initiatiefnemers van Mosireen, een nieuw onafhankelijk mediacentrum in Caïro, dat onstond op het Tahrirplein met het doel om de revolutie te documenteren.
 
 Power Cut Middle East is samengesteld door IFFR-programmeur Peter van Hoof, kunstcritica en IFFR-programmeur van korte films Sacha Bronwasser, curator, critica en nieuwe media-deskundige Nat Muller en de samenstellers van het Visual Arts Festival Damascus Charlotte Bank en Delphine Leccas. Het programma wordt ondersteund door ontwikkelingsorganisatie Hivos.

Lees ook

  • Foto: Roy Beusker

    Hivos en Greenpeace ontvangen 14,8 miljoen euro om ontbossing in de Amazone te stoppen

    06/02/2017

    Hivos en Greenpeace binden samen met inheemse groepen van het Amazoneregenwoud de strijd aan tegen de verregaande ontbossing. Zij verbinden moderne technologieën zoals satellieten, drones en tablets met de eeuwenoude kennis van de boswachters van de Amazone; de inheemse bevolking. Het programma Alle ogen op de Amazone wordt mogelijk gemaakt door een geldbedrag van ruim […]

    Lees meer

  • durga

    ‘Het leven gaat niet altijd over zang en dans’

    03/02/2017

    Hivos sprak met filmmaker Sanal Kumar Sasidharan, die met zijn film Sexy Durga kans maakt op deze prijs. In de film Sexy Durga maken we kennis met Durga, die samen met haar vriend Kabeer op een verlaten weg in het holst van de nacht probeert te liften.

    Lees meer

  • photo: Sven Torfinn. Uganda, Fort Portal, Rwenzori province, July 2015. Fort Portal, a fast expanding town in the foothills of the Rwenzori mountains. The urbanization attracts more people and creates non-agricultural economic activities. Farmers living around the town are providing food, especially for the low income settlers. Agricultural produce, fruits and vegetables, but also Matoke, or cooking plantain, or bananas, the staple food for most people in Uganda, is brought to town and sold on the markets. After sunset along the roads people set up stalls and sell a variety of food, fries, goats meat, chapatis, stew, Matoke. The informal street vendors provide food for the low-income settlers and people passing the town with public transport. 
A day in the life of a street food vender. Chris Byamukama, also known as: Black, 27 years. Chris is married to Rose Biira, 24 yrs, and they have 4 children together. He is the chairman of the Fort Portal food vendors Association.
Chris is also training as a crime preventer together with 80 other youth from Fort Portal Municipality. Crime prevention a government program that aims at empowering the youth to keep law and order in their communities. 
Chris prepares chapatis and sells them to people along the road. He starts in the afternoon, around 4pm, till 10pm in the night. With the profit he can sustain his family. The flour and cooking oil he buys in the store next door.

    Draagkracht aarde moet de basis vormen voor voedselprijs

    01/02/2017

    Hoog tijd dat consumenten een reële prijs gaan betalen voor voedsel, een waarin schadelijke effecten op mens en milieu zijn doorberekend. De Nationale Voedseltop van afgelopen donderdag was vooral een goednieuwsshow, waarin de belangrijkste spelers van ‘s lands voedselindustrie mochten laten zien hoe zij de transitie naar een duurzaam en gezond voedselsysteem vormgeven. Een gemiste […]

    Lees meer