IFFR 2012 vertoont films en kunst uit de Arabische wereld

Sinds de wisseling van de macht in Tunesië, Egypte en Libië waart een revolutionaire geest door meerdere landen in het Midden-Oosten. Power Cut Middle East biedt twee geconcentreerde visies op de voorgeschiedenis van deze schijnbaar plotseling opkomende gebeurtenissen. Het Visual Arts Festival uit Damascus reist voor een editie ‘in ballingschap’ naar Rotterdam met speelfilms, documentaires en beeldende kunstinstallaties.

Ten tweede beziet het IFFR samen met filmmakers uit Egypte de jaren die voorafgingen aan de revoluties op het Tahrirplein met films waarin weerstand zichzelf op directe of indirecte wijze aankondigde. In de context van Power Cut Middle East staat de vraag centraal wat de rol was – en is – van het bewegende beeld.

Films uit SyriëIn samenwerking met het Visual Arts Festival Damascus, presenteert Power Cut Middle East een keuze van uitgesproken Syrische auteursfilms uit de periode 1977-2002. De prominente Syrische filmmaker Mohammad Malas zal daarbij aanwezig zijn. Power Cut Middle East vertoont uit de periode 2000-2010 een aantal korte, meer experimentele films van een jonge generatie documentaire filmmakers als Reem Ghazzi, Soudade Kaadan, Reem Ali, Ammar Al-Beik, Joude Gorani en Hazem Alhamwi. Dit wordt aangevuld met drie verzamelprogramma’s met recente korte films en installatiewerk uit de regio.

Films uit EgyptePower Cut Middle East richt zich op Egypte met films gemaakt in de periode voorafgaand aan de revolutie in 2011. De Egyptische filmmakers Omar Robert Hamilton, Ahmed Khaled, Hala Elkoussy, Sherif el Azma en Dina Hamza presenteren recent eigen werk alsook een Egyptische film of kunstwerk waardoor zij zijn beïnvloed.

Revolutionaire beeldenTenslotte biedt Power Cut Middle East drie lezingen die licht werpen op de rol en de betekenis van de beelden uit de revoluties in de Arabische wereld die het afgelopen jaar de media beheersten. De lezingen worden gegeven door de Nederlandse journalist Ferry Biedermann, voormalig Midden-Oosten correspondent van de Volkskrant die tegenwoordig publiceert in The National en Elsevier Magazine; door de Libanese kunstenaar en musicus Raed Yassin die een nieuwe performance uitvoert en door Jasmina Metwaly, kunstenaar, journalist en een van de initiatiefnemers van Mosireen, een nieuw onafhankelijk mediacentrum in Caïro, dat onstond op het Tahrirplein met het doel om de revolutie te documenteren.
 
 Power Cut Middle East is samengesteld door IFFR-programmeur Peter van Hoof, kunstcritica en IFFR-programmeur van korte films Sacha Bronwasser, curator, critica en nieuwe media-deskundige Nat Muller en de samenstellers van het Visual Arts Festival Damascus Charlotte Bank en Delphine Leccas. Het programma wordt ondersteund door ontwikkelingsorganisatie Hivos.

Lees ook

  • Hi-15-03 PFF Bloemengids_LR3

    Hivos lanceert Eerlijke Bloemengids

    04/05/2015

    Eerlijke bloemen zijn wel verkrijgbaar, maar vaak niet herkenbaar. Hivos heeft een Eerlijke Bloemengids samengesteld. Hierin staan winkels die eerlijk en duurzaam geproduceerde bloemen verkopen. Vind met de gids een verkooppunt bij jou in de buurt!

    Lees verder

  • datacentre1179

    CO2-uitstoot van datacenters dreigt uit de hand te lopen

    21/04/2015

    Wereldwijd groeit het dataverkeer met meer dan 50% op jaarbasis. Nederland ontwikkelt zich tot één van de meest sterke datacenter- en netwerkhubs in de wereld. Deze datacenters vreten energie dat ertoe leidt dat de CO2-uitstoot ook gigantisch groeit. Deze groei moet een halt toegeroepen worden.

    Lees verder

  • diederik samsom

    Actie tegen enorme bezuinigingen op ontwikkelingssamenwerking

    19/04/2015

    De forse bezuiniging door het kabinet Rutte II op ontwikkelingssamenwerking – oplopend tot één miljard euro van in totaal 4,5 miljard euro – wordt nu echt voelbaar. Zo zal Hivos het vanaf volgend jaar moeten stellen met 80% minder fondsen van de Nederlandse overheid. Wij maken ons grote zorgen over de gevolgen daarvan en vragen u om onze mailactie (zie hieronder) te steunen.

    Lees verder