IFFR 2012 vertoont films en kunst uit de Arabische wereld

Sinds de wisseling van de macht in Tunesië, Egypte en Libië waart een revolutionaire geest door meerdere landen in het Midden-Oosten. Power Cut Middle East biedt twee geconcentreerde visies op de voorgeschiedenis van deze schijnbaar plotseling opkomende gebeurtenissen. Het Visual Arts Festival uit Damascus reist voor een editie ‘in ballingschap’ naar Rotterdam met speelfilms, documentaires en beeldende kunstinstallaties.

Ten tweede beziet het IFFR samen met filmmakers uit Egypte de jaren die voorafgingen aan de revoluties op het Tahrirplein met films waarin weerstand zichzelf op directe of indirecte wijze aankondigde. In de context van Power Cut Middle East staat de vraag centraal wat de rol was – en is – van het bewegende beeld.

Films uit SyriëIn samenwerking met het Visual Arts Festival Damascus, presenteert Power Cut Middle East een keuze van uitgesproken Syrische auteursfilms uit de periode 1977-2002. De prominente Syrische filmmaker Mohammad Malas zal daarbij aanwezig zijn. Power Cut Middle East vertoont uit de periode 2000-2010 een aantal korte, meer experimentele films van een jonge generatie documentaire filmmakers als Reem Ghazzi, Soudade Kaadan, Reem Ali, Ammar Al-Beik, Joude Gorani en Hazem Alhamwi. Dit wordt aangevuld met drie verzamelprogramma’s met recente korte films en installatiewerk uit de regio.

Films uit EgyptePower Cut Middle East richt zich op Egypte met films gemaakt in de periode voorafgaand aan de revolutie in 2011. De Egyptische filmmakers Omar Robert Hamilton, Ahmed Khaled, Hala Elkoussy, Sherif el Azma en Dina Hamza presenteren recent eigen werk alsook een Egyptische film of kunstwerk waardoor zij zijn beïnvloed.

Revolutionaire beeldenTenslotte biedt Power Cut Middle East drie lezingen die licht werpen op de rol en de betekenis van de beelden uit de revoluties in de Arabische wereld die het afgelopen jaar de media beheersten. De lezingen worden gegeven door de Nederlandse journalist Ferry Biedermann, voormalig Midden-Oosten correspondent van de Volkskrant die tegenwoordig publiceert in The National en Elsevier Magazine; door de Libanese kunstenaar en musicus Raed Yassin die een nieuwe performance uitvoert en door Jasmina Metwaly, kunstenaar, journalist en een van de initiatiefnemers van Mosireen, een nieuw onafhankelijk mediacentrum in Caïro, dat onstond op het Tahrirplein met het doel om de revolutie te documenteren.
 
 Power Cut Middle East is samengesteld door IFFR-programmeur Peter van Hoof, kunstcritica en IFFR-programmeur van korte films Sacha Bronwasser, curator, critica en nieuwe media-deskundige Nat Muller en de samenstellers van het Visual Arts Festival Damascus Charlotte Bank en Delphine Leccas. Het programma wordt ondersteund door ontwikkelingsorganisatie Hivos.

Lees ook

  • Foto CC: Rebke Klokke

    Een bosje eerlijke rozen op Secretaressedag

    20/04/2016

    Morgen is Secretaressedag: een mooie gelegenheid om een boeket bloemen te geven óf te mogen ontvangen. In de aanloop van deze dag vraagt Hivos extra aandacht voor het verduurzamen van de bloemensector. Foto: Rebke Klokke

    Lees meer

  • Voice Hivos Oxfam Novib

    Voice tender toegekend aan Oxfam Novib en Hivos consortium

    12/04/2016

    Het Ministerie van Buitenlandse zaken heeft, na een zorgvuldige afweging, besloten de tender voor het Fondsbeheer van Voice: Nothing About Us, Without Us, toe te kennen aan het consortium Oxfam Novib en Hivos. Het voorstel van Oxfam Novib en Hivos combineert professioneel fondsbeheer, met een sterke nadruk op leren en innoveren en decentrale uitvoering in 10 landen in Zuidoost Azië, Oost- en West Afrika.

    Lees meer

  • Foto CC: Gigi Ibrahim (https://www.flickr.com/photos/gigiibrahim)

    Blog: een nieuwe Mahfouz zal er niet komen

    Hivos persvoorlichter Roman Baatenburg blogt vanuit Caïro. De kunstenaar als bohemien, het is het eeuwige, romantische beeld. Hoe onweerstaanbaar ook, vele kunstenaars en schrijvers zijn meer een diapositief ervan.

    Lees meer