Hivos jaarverslag 2010: successen en zorgen

>> Lees het jaarverslag online
>> Download het jaarverslag (PDF)
>> Vraag het jaarverslag aan

MedefinancieringVoor Hivos zelf en haar alliantiepartners werd het jaar sterk bepaald door de toekenning van subsidie in het kader van het medefinancieringsstelsel (MFS-2), die ons in staat stelt om ook de komende vijf jaar door te gaan met het steunen van partners. Bovendien wisten wij in 2010 wederom meer middelen uit andere bronnen dan het MFS te werven. Dat laat onverlet dat met de komst van het nieuwe kabinet vorig jaar de discussie over de toekomst van het Nederlandse ontwikkelingsbeleid volop gevoerd wordt.

Ontwikkelingssamenwerking is weerbarstige materie en een zaak van de lange adem. Dat vraagt om optimisme, vertrouwen in de kracht van mensen en blijvende inzet. Dat alles ten behoeve van meer rechtvaardigheid in de wereld, met betere kansen voor al haar burgers.

Foto: Eldad Mark

• datacentre1179

CO2-uitstoot van datacenters groeit gigantisch

21/04/2015

Wereldwijd groeit het dataverkeer met meer dan 50% op jaarbasis. Nederland ontwikkelt zich tot één van de meest sterke datacenter- en netwerkhubs in de wereld. Deze datacenters vreten energie dat ertoe leidt dat de CO2-uitstoot ook gigantisch groeit. Deze groei moet een halt toegeroepen worden.

• diederik samsom

Actie tegen enorme bezuinigingen op ontwikkelingssamenwerking

19/04/2015

De forse bezuiniging door het kabinet Rutte II op ontwikkelingssamenwerking – oplopend tot één miljard euro van in totaal 4,5 miljard euro – wordt nu echt voelbaar. Zo zal Hivos het vanaf volgend jaar moeten stellen met 80% minder fondsen van de Nederlandse overheid. Wij maken ons grote zorgen over de gevolgen daarvan en vragen u om onze mailactie (zie hieronder) te steunen.

• Foto by Joels86

Lokale verkiezingen: een klap voor Evo

01/04/2015

Corina Straatsma, regiodirecteur Zuid-Amerika, blogt vanuit Bolivia: De president reageerde niet onmiddellijk op de uitslag van de verkiezingen. Hij had nog zo z`n best gedaan en vloog de afgelopen weken van hot naar her om de eigen partij kandidaten te ondersteunen.