IFFR 2012 vertoont films en kunst uit de Arabische wereld

7 december, 2011

Sinds de wisseling van de macht in Tunesië, Egypte en Libië waart een revolutionaire geest door meerdere landen in het Midden-Oosten. Power Cut Middle East biedt twee geconcentreerde visies op de voorgeschiedenis van deze schijnbaar plotseling opkomende gebeurtenissen. Het Visual Arts Festival uit Damascus reist voor een editie ‘in ballingschap’ naar Rotterdam met speelfilms, documentaires en beeldende kunstinstallaties.

Ten tweede beziet het IFFR samen met filmmakers uit Egypte de jaren die voorafgingen aan de revoluties op het Tahrirplein met films waarin weerstand zichzelf op directe of indirecte wijze aankondigde. In de context van Power Cut Middle East staat de vraag centraal wat de rol was – en is – van het bewegende beeld.

Films uit SyriëIn samenwerking met het Visual Arts Festival Damascus, presenteert Power Cut Middle East een keuze van uitgesproken Syrische auteursfilms uit de periode 1977-2002. De prominente Syrische filmmaker Mohammad Malas zal daarbij aanwezig zijn. Power Cut Middle East vertoont uit de periode 2000-2010 een aantal korte, meer experimentele films van een jonge generatie documentaire filmmakers als Reem Ghazzi, Soudade Kaadan, Reem Ali, Ammar Al-Beik, Joude Gorani en Hazem Alhamwi. Dit wordt aangevuld met drie verzamelprogramma’s met recente korte films en installatiewerk uit de regio.

Films uit EgyptePower Cut Middle East richt zich op Egypte met films gemaakt in de periode voorafgaand aan de revolutie in 2011. De Egyptische filmmakers Omar Robert Hamilton, Ahmed Khaled, Hala Elkoussy, Sherif el Azma en Dina Hamza presenteren recent eigen werk alsook een Egyptische film of kunstwerk waardoor zij zijn beïnvloed.

Revolutionaire beeldenTenslotte biedt Power Cut Middle East drie lezingen die licht werpen op de rol en de betekenis van de beelden uit de revoluties in de Arabische wereld die het afgelopen jaar de media beheersten. De lezingen worden gegeven door de Nederlandse journalist Ferry Biedermann, voormalig Midden-Oosten correspondent van de Volkskrant die tegenwoordig publiceert in The National en Elsevier Magazine; door de Libanese kunstenaar en musicus Raed Yassin die een nieuwe performance uitvoert en door Jasmina Metwaly, kunstenaar, journalist en een van de initiatiefnemers van Mosireen, een nieuw onafhankelijk mediacentrum in Caïro, dat onstond op het Tahrirplein met het doel om de revolutie te documenteren.
 
 Power Cut Middle East is samengesteld door IFFR-programmeur Peter van Hoof, kunstcritica en IFFR-programmeur van korte films Sacha Bronwasser, curator, critica en nieuwe media-deskundige Nat Muller en de samenstellers van het Visual Arts Festival Damascus Charlotte Bank en Delphine Leccas. Het programma wordt ondersteund door ontwikkelingsorganisatie Hivos.

Lees ook

  • Column: Vrije ruimte

    17/12/2018

    Hivos jubileert dit jaar, een halve eeuw van vernieuwingsdrang en strijd voor sociale rechtvaardigheid. Het is tegelijk een goed moment voor reflectie. Wat is onze rol in deze roerige tijden waarop populistische en autocratische leiders zo’n groot stempel drukken?

    Lees meer

  • Op weg naar gelijke rechten in de Caraïben

    13/12/2018

    In 2009 werden vier transgenders in Guyana opgepakt en gearresteerd wegens crossdressing. Nu, na negen jaar lang de wet uitdagen en de zaak aanvechten, is er eindelijk gerechtigheid: mede dankzij de inspanningen van Hivos en partnerorganisaties is crossdressing niet langer strafbaar in Guyana.

    Lees meer

  • Een bijzondere nalatenschap

    10/12/2018

    Eddy Cohen uit Amsterdam liet na zijn overlijden een flink vermogen na aan drie goede doelen, waaronder Hivos. Om hem te eren hebben we een bankje geadopteerd in het Vondelpark, in het Rosarium.

    Lees meer