Green Challenge beloont groene creativiteit

14 maart, 2014

De Nationale Postcode Loterij organiseert jaarlijks de Postcode Lottery Green Challenge. Producten of diensten die de uitstoot van broeikasgassen verminderen en binnen twee jaar op de markt te brengen zijn, maken kans om te winnen.

“Dankzij de Postcode Lottery Green Challenge kunnen we briljante groene ideeën die anders op de plank blijven liggen, toegankelijk maken voor een groot publiek. Startende ondernemers beschikken niet altijd over de middelen of het netwerk om verder te komen met hun plan. Deze wedstrijd geeft hen het juiste platform”, aldus industrieel ontwerper Marcel Wanders, jurylid voor de Green Challenge.

Vorig jaar wist de Amerikaanse onderneemster Ginger Dosier de hoofdprijs van 500.000 euro in de wacht te slepen. Met een revolutionair productieproces voor bakstenen biedt haar bedrijf BioMason een duurzaam alternatief voor het bestaande, vervuilende proces dat wereldwijd zorgt voor hoge CO2-uitstoot. De Nederlanders Wolbert Allaart en Patrick Heuts kregen ieder de runner-up prijs van 100.000 euro voor hun groene plan. Wolbert Allaart won de prijs voor de windenergietechnologie Ampyx Power en Patrick Heuts kreeg 100.000 euro voor zijn innovatieve voortstuwingsinstallatie voor binnenvaartschepen. 

 

 

 

De Nationale Postcode Loterij, organisator van de Green Challenge, ondersteunt Nederlandse organisaties die zich inzetten voor mensenrechten, natuur en milieu, ontwikkelingssamenwerking en sociale cohesie in Nederland. Hivos ontvangt sinds 2007 een jaarlijkse bijdrage. Maar ook zijn er de afgelopen jaren bijzondere projecten van Hivos-partners mogelijk gemaakt door de steun van de Nationale Postcode Loterij.

Foto: zakenman Richard Branson en de winnares van de afgelopen Green Challenge, Ginger Dosier / copyright Green Challenge

Lees ook