Gapend gat tussen vraag en aanbod eerlijke bloemen

1 november, 2013

Acht op de tien Nederlanders willen liever een bos rozen met keurmerk dan zonder keurmerk. Driekwart van de consumenten is bovendien bereid om daarvoor tot 25% meer te betalen. Dit blijkt uit onderzoek uitgevoerd in opdracht van Hivos. Het aanbod van fairtrade bloemen ligt daarentegen rond één procent. Hivos roept de sector en de minister op om dit gapende gat tussen vraag en aanbod te verkleinen.

Op de Afrikadag (2 november, Tropenmuseum, Amsterdam) overhandigt Hivos daarom namens 13.023 consumenten om 11:45 een petitie aan de minister voor Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking Lilianne Ploumen en Director Corporate Affairs van Flora Holland Gijs Kok.

De letterlijke tekst daarvan luidt als volgt: ‘Jaarlijks worden miljarden rozen vanuit Afrika naar ons land verscheept. Rozen die door vrouwen worden gekweekt en geplukt. Meestal onder erbarmelijke omstandigheden. Ik steun de vrouwen in de bloemenindustrie en wil overal in Nederland eerlijke bloemen kunnen kopen.’

 

Algemeen directeur van Hivos, Edwin Huizing: “Terwijl eerlijke cacao, koffie en thee alledaags zijn geworden, is het bijna onmogelijk om in Nederland een bos eerlijke bloemen te vinden. Het aanbod is gewoon te laag en het verhaal achter het boeket wordt niet verteld.”

Ipsos onderzocht voor Hivos hoe ‘de Nederlandse consument’ denkt over ‘eerlijke bloemen’, bloemen die geproduceerd zijn onder goede arbeidsomstandigheden en met respect voor het milieu. Uit het onderzoekt blijkt dat zeven op de tien Nederlanders het belangrijk vinden dat de bloemen die men koopt onder goede arbeidsomstandigheden zijn geproduceerd.

Bloemenkunstwerk

Edwin Huizing zal de minister en de veiling naast de petitie een indrukwekkend bloemenkunstwerk aanbieden, vergezeld van 10.000 duurzame rozen, gesponsord door Business Bloemisten Nederland. Na afloop van het evenement doneert Hivos de bloemen onder meer aan verzorgingstehuizen.

Power of the Fair Trade Flower

Deze actie maakt onderdeel uit van de campagne Power of the Fair Trade Flower, waarin Hivos zich inzet om het aanbod van ‘eerlijke bloemen’ in Nederland te vergroten. Doel is om de arbeidsomstandigheden van werknemers in de bloemenindustrie, die voor 70% uit vrouwen bestaat, in Oost-Afrika te verbeteren.

Betrokkenheid

De betrokkenheid van kritische burgers en consumenten is een wezenlijk onderdeel van de campagne. Hun vraag naar een eerlijk product, bijvoorbeeld bloemen die fairtrade gecertificeerd zijn, heeft namelijk een direct effect op het aanbod. Zo kunnen burgers werkelijk bijdragen aan de verbetering van arbeidsomstandigheden van vrouwen in de overzeese bloemenindustrie.

Lees ook

  • Column: Vrije ruimte

    17/12/2018

    Hivos jubileert dit jaar, een halve eeuw van vernieuwingsdrang en strijd voor sociale rechtvaardigheid. Het is tegelijk een goed moment voor reflectie. Wat is onze rol in deze roerige tijden waarop populistische en autocratische leiders zo’n groot stempel drukken?

    Lees meer

  • Op weg naar gelijke rechten in de Caraïben

    13/12/2018

    In 2009 werden vier transgenders in Guyana opgepakt en gearresteerd wegens crossdressing. Nu, na negen jaar lang de wet uitdagen en de zaak aanvechten, is er eindelijk gerechtigheid: mede dankzij de inspanningen van Hivos en partnerorganisaties is crossdressing niet langer strafbaar in Guyana.

    Lees meer

  • Een bijzondere nalatenschap

    10/12/2018

    Eddy Cohen uit Amsterdam liet na zijn overlijden een flink vermogen na aan drie goede doelen, waaronder Hivos. Om hem te eren hebben we een bankje geadopteerd in het Vondelpark, in het Rosarium.

    Lees meer