Eerlijke bloemen bij Albert Heijn

7 mei, 2014

Hivos pleit voor een groter – en voor de consument herkenbaar – aanbod van eerlijke (duurzaam en sociaal gecertificeerde) bloemen op de Nederlandse markt. Albert Heijn kiest ervoor om uitsluitend eerlijke bloemen te verkopen. Dit is de basis voor een meerjarige samenwerking, die onder meer tot uiting komt in de winkels van Albert Heijn.

Alle Afrikaanse rozen die Albert Heijn verkoopt, zijn afkomstig van kwekers die beschikken over keurmerken als bijvoorbeeld MPS-SQ of Fairtrade. Deze rozen zijn geteeld met respect voor het milieu en met inachtname van sociale standaarden voor medewerkers. Hiermee is Albert Heijn een voorbeeld voor de sector. Hivos en Albert Heijn hopen dat de stickeractie als aanjager zal fungeren en ook andere retailers en bloemisten ertoe zal bewegen het voorbeeld van Albert Heijn te volgen.

Bloemen voor PloumenOp vrijdag 9 mei ontving minister Ploumen (Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking) een eerlijk moederdagboeket uit handen van Edwin Huizing, directeur van Hivos, en Erik-Jan Mares, directeur Merchandising en Sourcing Houdbaar, Non-Food en New Business van Albert Heijn.
“Als moeder doet het mij deugd dat moeders in Afrika een eerlijke boterham kunnen verdienen. Nederland speelt hierin een belangrijke rol”, aldus de minister bij het in ontvangst nemen van het boeket. Zij juicht het bijzonder toe dat bedrijven en maatschappelijke organisaties de handen ineen slaan om zaken te verbeteren: “Ik ben blij dat Hivos en Albert Heijn het goede voorbeeld geven.”
 
Erik-Jan Mares, Directeur Merchandising en Sourcing Houdbaar, Non-Food en New Business van Albert Heijn: “Ik ben trots op deze samenwerking met Hivos, waaruit blijkt dat Albert Heijn mens en milieu in de diverse productieketens centraal stelt. Zoals nu middels extra aandacht voor de arbeidsomstandigheden van vrouwen in Afrika. En natuurlijk is Moederdag dan de ideale gelegenheid om dit aan de klant te vertellen"
 
Edwin Huizing, algemeen directeur van Hivos: “Met deze samenwerking laten we zien dat het kan: eerlijke bloemen, zichtbaar in de winkel. Hivos is verheugd dat Albert Heijn ervoor kiest om uitsluitend duurzaam en sociaal gecertificeerde bloemen te verkopen. Als andere retailers en bloemisten dit voorbeeld volgen, kunnen we de arbeidsomstandigheden van werknemers in de Afrikaanse bloemenindustrie aanzienlijk verbeteren.”

 

In de loop van 2014 wordt de samenwerking tussen Hivos en Albert Heijn uitgebreid naar andere bloemen uit Afrika. Ga voor meer informatie over deze samenwerking naar www.eerlijke-bloemen.nl.

Foto: Phil Nijhuis

Lees ook