Eerlijke bloemen bij Albert Heijn

7 mei, 2014

Hivos pleit voor een groter – en voor de consument herkenbaar – aanbod van eerlijke (duurzaam en sociaal gecertificeerde) bloemen op de Nederlandse markt. Albert Heijn kiest ervoor om uitsluitend eerlijke bloemen te verkopen. Dit is de basis voor een meerjarige samenwerking, die onder meer tot uiting komt in de winkels van Albert Heijn.

Alle Afrikaanse rozen die Albert Heijn verkoopt, zijn afkomstig van kwekers die beschikken over keurmerken als bijvoorbeeld MPS-SQ of Fairtrade. Deze rozen zijn geteeld met respect voor het milieu en met inachtname van sociale standaarden voor medewerkers. Hiermee is Albert Heijn een voorbeeld voor de sector. Hivos en Albert Heijn hopen dat de stickeractie als aanjager zal fungeren en ook andere retailers en bloemisten ertoe zal bewegen het voorbeeld van Albert Heijn te volgen.

Bloemen voor PloumenOp vrijdag 9 mei ontving minister Ploumen (Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking) een eerlijk moederdagboeket uit handen van Edwin Huizing, directeur van Hivos, en Erik-Jan Mares, directeur Merchandising en Sourcing Houdbaar, Non-Food en New Business van Albert Heijn.
“Als moeder doet het mij deugd dat moeders in Afrika een eerlijke boterham kunnen verdienen. Nederland speelt hierin een belangrijke rol”, aldus de minister bij het in ontvangst nemen van het boeket. Zij juicht het bijzonder toe dat bedrijven en maatschappelijke organisaties de handen ineen slaan om zaken te verbeteren: “Ik ben blij dat Hivos en Albert Heijn het goede voorbeeld geven.”
 
Erik-Jan Mares, Directeur Merchandising en Sourcing Houdbaar, Non-Food en New Business van Albert Heijn: “Ik ben trots op deze samenwerking met Hivos, waaruit blijkt dat Albert Heijn mens en milieu in de diverse productieketens centraal stelt. Zoals nu middels extra aandacht voor de arbeidsomstandigheden van vrouwen in Afrika. En natuurlijk is Moederdag dan de ideale gelegenheid om dit aan de klant te vertellen"
 
Edwin Huizing, algemeen directeur van Hivos: “Met deze samenwerking laten we zien dat het kan: eerlijke bloemen, zichtbaar in de winkel. Hivos is verheugd dat Albert Heijn ervoor kiest om uitsluitend duurzaam en sociaal gecertificeerde bloemen te verkopen. Als andere retailers en bloemisten dit voorbeeld volgen, kunnen we de arbeidsomstandigheden van werknemers in de Afrikaanse bloemenindustrie aanzienlijk verbeteren.”

 

In de loop van 2014 wordt de samenwerking tussen Hivos en Albert Heijn uitgebreid naar andere bloemen uit Afrika. Ga voor meer informatie over deze samenwerking naar www.eerlijke-bloemen.nl.

Foto: Phil Nijhuis

Lees ook

  • Column: Vrije ruimte

    17/12/2018

    Hivos jubileert dit jaar, een halve eeuw van vernieuwingsdrang en strijd voor sociale rechtvaardigheid. Het is tegelijk een goed moment voor reflectie. Wat is onze rol in deze roerige tijden waarop populistische en autocratische leiders zo’n groot stempel drukken?

    Lees meer

  • Op weg naar gelijke rechten in de Caraïben

    13/12/2018

    In 2009 werden vier transgenders in Guyana opgepakt en gearresteerd wegens crossdressing. Nu, na negen jaar lang de wet uitdagen en de zaak aanvechten, is er eindelijk gerechtigheid: mede dankzij de inspanningen van Hivos en partnerorganisaties is crossdressing niet langer strafbaar in Guyana.

    Lees meer

  • Een bijzondere nalatenschap

    10/12/2018

    Eddy Cohen uit Amsterdam liet na zijn overlijden een flink vermogen na aan drie goede doelen, waaronder Hivos. Om hem te eren hebben we een bankje geadopteerd in het Vondelpark, in het Rosarium.

    Lees meer