Hivos - People Unlimited website

Header image

Doorbraak voor LHBTI’s op de Keniaanse werkvloer

“In de slag om de mensenrechten voor LHBTI’s heeft de frontlinie nu Afrika bereikt.” Dat zei Fabrice Houdart, mensenrechtengezant bij de Verenigde Naties, toen hij terugblikte op de bijzondere conferentie Colourful Workplaces. De bijeenkomst vond plaats in Kenia, een land dat nog extreem homofoob is. Je kunt er 12 jaar cel krijgen voor ‘tegennatuurlijke seks’. LHBTI’s (lesbiennes, homo’s, biseksuelen, transgenders en interseksuelen) hebben dagelijks te maken met haat, onbegrip, misbruik en discriminatie. De conferentie vormt een grote doorbraak in de strijd voor gelijke rechten en gelijke behandeling op de werkvloer.

Hivos organiseerde de internationale conferentie samen met Workplace Pride en lokale partner Sullivan Marketing. Belangrijke vertegenwoordigers van de rechterlijke macht, maatschappelijke organisaties, de LHBTI-community, de diplomatieke gemeenschap en het nationale en internationale bedrijfsleven waren erbij. Leiders met lef spraken zich publiekelijk uit voor diversiteit en inclusie op de werkvloer. Persoonlijke verhalen van LHBTI’s en gedegen analyses van de Keniaanse sociaaleconomische en juridische context gaven nieuwe en inspirerende inzichten. Of, zoals Paul Kasimu van Kenia’s grootste telecombedrijf Safaricom het zei: “Iedereen moet op zijn werk gewoon zichzelf kunnen zijn.”

Afrikaanse primeur

De conferentie was een belangrijke mijlpaal voor LHBTI’s in Kenia. Niet alleen was dit de eerste grote bijeenkomst over seksuele diversiteit op de werkvloer in heel Oost-Afrika. Ook lanceerden de Verenigde Naties de kraakheldere gedragscode voor bedrijven om discriminatie van LHBTI’s tegen te gaan. Daarmee heeft Kenia een geweldige primeur te pakken – het was de eerste presentatie van de gedragscode op het Afrikaanse continent.

Revolutie in hoofden en harten

“Het bedrijfsleven kan helpen om het leven van LHBTI’s ingrijpend te verbeteren”, legt Houdart uit. Afrika heeft op dit punt een grote inhaalslag te maken. “Dat bereik je niet alleen door wetten aan te passen, maar door een ware revolutie teweeg te brengen in de hoofden en harten van mensen. En daar hebben we ook het bedrijfsleven voor nodig. Zij kunnen die verandering stimuleren, binnen en buiten hun eigen muren.”

“De gedragscode heeft inmiddels de publieke steun van 67 bedrijven wereldwijd, waar in totaal 4,7 miljoen mensen werken.” Onder de supporters van het eerste uur zijn grote namen als Accenture, Adidas, American Airlines, Ben & Jerry’s, BNP Paribas, Burberry, The Coca-Cola Company, Deutsche Bank, DowChemicals, The Gap, Google, HP, IKEA Group, Intel, Marriott International, Mastercard, Microsoft, McKinsey, Nasdaq, Orange, Ralph Lauren Corp, SAP, Spotify, Tesco, Twitter, Unilever, Virgin, Vodafone en Xerox.

Afrika zit economisch in de lift. Het bruto nationaal product groeit gemiddeld zo’n 6 procent per jaar en de tijd is rijp voor de grote bedrijven om een goed voorbeeld te stellen. Uit onderzoek blijkt bovendien dat bedrijven die diversiteit hoog in het vaandel hebben in het algemeen beter scoren. De productiviteit gaat omhoog, net als loyaliteit en creativiteit, terwijl het ziekteverzuim juist daalt. Menselijke en commerciële belangen gaan hier dus hand in hand.

Spannende periode

Karen Hammink, programmaontwikkelaar seksuele rechten en diversiteit bij Hivos, leidde onder andere een rondetafelgesprek op de conferentie. “Het is heel bijzonder dat de bedrijven in Kenia zo duidelijk stelling durven te nemen. De mix van sprekers en bezoekers was goed en door de open sfeer kon een gevoelig onderwerp als gelijkwaardigheid en inclusie van LHBTI’s op de werkvloer openlijk besproken worden. En dat de VN daar voor de allereerste keer in Afrika deze gedragscode presenteerde is natuurlijk baanbrekend!”

Hivos werkt in Kenia al jaren aan meer gelijkheid en respect voor LHBTI’s en ziet de Colourful Workplaces conferentie als een belangrijke mijlpaal. “Tegelijkertijd is het voor veel bedrijven nog best lastig om hun ideeën echt te vertalen naar de Keniaanse praktijk. Dus daar gaat Hivos ze bij helpen. Bijvoorbeeld door trainingen te geven en HR-managers te adviseren en te inspireren. En door de LHBTI-community, het bedrijfsleven, staatsinstellingen als de Keniaanse Kamer van Koophandel en andere relevante partijen bij elkaar te brengen in rondetafelgesprekken. Met als doel hindernissen en oplossingen in kaart te brengen, zodat we voor LHBTI’s op de werkvloer ook daadwerkelijk verbetering gaan zien.”

“In landen als Tanzania en Oeganda ziet het er nog heel somber uit voor LHBTI’s. Maar Kenia staat nu op een kruispunt,” besluit Karen Hammink, “dit is een spannende periode. Met een beetje geluk en veel duwtjes in de goede richting kan het in Kenia nu echt de goede kant op gaan.”