Costa Ricaanse vrouwen doorbreken barrières

24 maart, 2014

De campagne ‘Tenía que ser mujer’ speelt in op twee internationale evenementen die de komende weken plaatsvinden in Costa Rica: de FIFA vrouwenwereldcup voetbal en een internationaal kunstfestival.“De viering van het vrouwen WK is op zichzelf al een bewijs van de positieve verandering die wij doormaken. Voor onze campagne is dit een ideale kans om de aandacht te vestigen op sterke en vastberaden vrouwen”, vertelt Ana Sofía Ruíz van Hivos Midden-Amerika. Op Internationale Vrouwendag (8 maart) lanceerde Hivos de korte documentaire ‘Rompiendo barreras: ayer y hoy’ (Barrières doorbreken: gisteren en vandaag), waarin zowel de eerste vrouwelijke voetballers uit Costa Rica als het huidige nationale vrouwenteam aan het woord komen.

Maar niet alleen sportvrouwen worden als positieve voorbeelden aangehaald in de campagne ‘Tenía que ser mujer’. Zo zijn er zeven video’s gelanceerd over vrouwen die genderstereotypen doorbreken en een veelbelovende carrière tegemoet gaan. Zoals Cyntia Soto, die sinds haar vierde piano speelt en in 2011 Costa Rica mocht vertegenwoordigen op het Vladimir Spivakov Fund Festival in Moskou. “Het belangrijkste is om vast te houden aan je dromen. Je kan alles bereiken wanneer je hard genoeg je best doet en in jezelf gelooft”, zegt Cynthia in het filmpje.

De boodschap van de campagne wordt niet alleen via het internet verspreid, maar ook door middel van flashmobs en een zogenaamde ‘technobus’, uitgerust met computers en tablets, die plattelandsgemeenschappen, buitenwijken en scholen zal bezoeken. "Vooral tieners en jonge vrouwen willen wij laten zien dat het leven volop mogelijkheden biedt: op het voetbalveld, op het basketbalveld… De kansen liggen voor het oprapen”, aldus Ginet Vargas van Hivos Midden-Amerika.

Bovendien kan iedereen in Costa Rica meedoen aan de campagne, door een video over een bewonderenswaardige vrouw te uploaden. Winnaars van deze videowedstrijd maken kans op diverse prijzen, zoals sportbenodigdheden en tickets voor het vrouwen WK voetbal.

‘Tenía que ser mujer’ is een gezamenlijk initiatief van het Rights & Citizenship- en Expression & Engagement-programma van Hivos, met steun van de Oxen Group en de Paniamor-stichting.

Foto: copyright Hivos

Lees ook