Responsive image

Bloemen kunnen niet eerlijk genoeg zijn

2 november, 2016

Marktkoopman Richard op de Albert Cuyp in Amsterdam verkoopt zijn bloemen misschien op een iets te eerlijke manier… Maar bloemen kunnen niet eerlijk genoeg zijn. Dat is de boodschap in het nieuwe filmpje van onze campagne Power of the Fair Trade Flower.

Met deze campagne wil Hivos het publiek bewustmaken van de vaak slechte arbeidsomstandigheden van vrouwen in de Afrikaanse bloementeelt en hen aanzetten tot het kopen van eerlijke bloemen. Hivos streeft naar een situatie waarin álle bloemen eerlijk en duurzaam worden geproduceerd.

Filmpje

In de video zien we bloemist Richard op de markt staan en hij verkoopt zijn bloemen. Dit doet hij op een héle eerlijke manier, en met veel humor, zoals een typische marktkoopman. Met verborgen camera’s laten we ook de verbaasde reacties van het winkelend publiek zien. Aan het eind komt de aap uit de mouw en volgt de verwijzing naar eerlijke bloemen. Het filmpje wordt verspreid via Facebook en YouTube.

Campagne

In 2012 lanceerde Hivos de publiekscampagne Power of the Fair Trade Flower om de arbeidsomstandigheden van vrouwen in de Afrikaanse bloementeelt te verbeteren. Verreweg de meeste rozen komen tegenwoordig uit Afrika; 70% van de geïmporteerde rozen komt uit Kenia en Ethiopië. Tienduizenden mensen – vooral vrouwen – werken in die sector en daarmee is het voor veel gezinnen een kans op een beter bestaan.

Een mooi verhaal zou je zeggen, maar de opkomst van de sierteelt in Afrika is gepaard gegaan met vaak slechte arbeidsomstandigheden voor werknemers zoals te lage lonen, geen (of flexibele) arbeidscontracten, intimidatie op de werkvloer en blootstelling aan pesticiden.

Daarom streeft Hivos naar een situatie waarin álle bloemen eerlijk en duurzaam worden geproduceerd. In Afrikaanse landen waar de bloemen vandaan komen werkt Hivos met lokale organisaties die trainingen geven op kwekerijen, juridische ondersteuning bieden aan vrouwen, en pleiten voor betere arbeidswetgeving. Internationaal zit Hivos met kwekers, handelaren en certificeringsorganisaties aan tafel om maatschappelijk verantwoord ondernemen in de bloemensector te bevorderen. 

Wat kun jij doen?

Door eerlijke bloemen te kopen draag je bij aan betere arbeidsomstandigheden van vrouwen in de bloemenindustrie. Onder eerlijke bloemen verstaan wij bloemen die duurzaam en sociaal verantwoord zijn geteeld. Keurmerken bevorderen zo’n verantwoorde productie. Ze bieden geen garantie, maar zijn wel een indicatie dat de bloemen zijn geteeld met zorg voor mens en milieu. Totdat alle bloemen op een eerlijke en duurzame manier worden geproduceerd, zijn bloemen met een keurmerk het beste alternatief voor de consument. Wil je weten waar je ze kunt kopen? Ga naar eerlijkebloemengids.nl en vind een verkooppunt bij jou in de buurt!

Lees ook

  • Op weg naar gelijke rechten in de Caraïben

    13/12/2018

    In 2009 werden vier transgenders in Guyana opgepakt en gearresteerd wegens crossdressing. In de rechtbank kregen ze te horen dat ze verward waren over hun seksualiteit. “Ga op zoek naar Jezus”, luidde het advies van de rechter. Nu, na negen jaar lang de wet uitdagen en de zaak aanvechten, is er eindelijk gerechtigheid: crossdressing is […]

    Lees meer

  • Hivos steunt spraakmakende documentaire over het leven van drie transgenders

    20/11/2018

    Filmmaker Koen Suidgeest en de stichting Human Rights in the Picture hebben van Hivos financiële steun gekregen om een documentaire te maken die wereldwijd ingezet gaat voor educatie en activisme op het gebied van transseksualiteit.

    Lees meer

  • Waarom we stil zijn

    16/11/2018

    Mensenrechten staan wereldwijd onder druk. Daarom doen Hivos en honderden andere organisaties van 16 tot en met 18 november mee met SPEAK! campagne.

    Lees meer