Ontdek meer

Seduce to reduce

In 2011 startte Hivos met het seduction project, een serie verleidelijke experimenten waarin mensen werden uitgelokt om de beste energiekeuze te maken. Volg andere duurzame energieprojecten van Hivos - bijvoorbeeld Sumba Iconic Island – op www.hivos.nl/energie.

Trap erin, laat de lift

Hoe makkelijk is het om keuzes te sturen? We probeerden met kleine ingrepen mensen de trap te laten nemen in plaats van de lift. Hoe laten gebruikers van een gebouw zich onbewust leiden door hun omgeving? We voerden deze proef uit om het potentieel te laten zien van het nudge denken. Of het is gelukt, zie je in de film.

De Film

Onze testvloer: de bibliotheek in Utrecht. Sommige mensen wachten daar wel twee minuten op de lift die ze niet hoger brengt dan drie verdiepingen. Wat haalt hen over om (onbewust) toch de trap te nemen in plaats van de lift? Het experiment: we brengen kleine aanpassingen aan in de bibliotheek zodat bezoekers zich onbewust laten sturen. De theorie: verleiden tot gedragsverandering volgens de Nudge principes changing the default en framing. Door veranderingen in de omgeving, zoals de rode lijnen en de voetjes, wordt de trap neergezet als ‘de standaard’. Conclusie: door de aanpassingen wordt trap de meest logische keuze. Met één rol tape is van de lift een uitzondering gemaakt.

Andere Experimenten

    Reageer via Facebook

    volg hivos

    Via Facebook
    Via Twitter
    Volg ons

    inspiration feed

      Hivos doet nog meer aan energie

      Wij gebruiken teveel energie, veel mensen in armere landen hebben vaak niet eens toegang tot energie. Hivos helpt met duurzame energieprojecten.

      Over het project

      Lorem Ipsum is simply dummy text of the printing and typesetting industry. Lorem Ipsum has been the industry's standard dummy text ever since the 1500s, when an unknown printer took a galley of type and scrambled it to make a type specimen book.

      Volg ons

      Via Facebook
      Via Twitter
      Volg ons