ENG

Syrische activisten opgepakt

Gepost op 17/02/2012

Veiligheidsdiensten van president Bashar al-Assad zijn vandaag het  kantoor van Hivos partner Syrian Centre for Media and Freedom of Expression in Damascus binnengevallen. Er zijn 16 personen gearresteerd, onder wie Razan Ghazawi en directeur Mazen Darwish. De computers en de server van het kantoor zijn in beslag genomen. Ook de woning van Darwish werd binnengevallen waarbij zijn  familieleden werden opgepakt.

Hivos maakt zich ernstige zorgen over het lot van Ghazawi, Darwish en  hun collega's en roept op tot hun onmiddellijke vrijlating.

Razan Ghazawi
werd al eerder gearresteerd, in december 2011, om enige weken later weer te worden vrijgelaten. Voor haar vrijlating werd intensief campagne gevoerd op sociale media ( #freerazan). Mazen Darwish
is in het verleden verschillende keren gearresteerd en mishandeld. De directe reden van de arrestaties in het kantoor van SCM als wel de omstandigheden waaronder zij plaatsvonden zijn onduidelijk.

Hivos ondersteunt het Syrische mediacentrum vanaf medio 2010. Het centrum opereert op het snijvlak van mensenrechten en vrije media, onder extreem moeilijke omstandigheden. De groep bestaat uit moedige vrijwilligers, professionals op verschillende terreinen, die zich hebben verenigd in een open-minded, progressieve organisatie. Het centrum brengt mensenrechtenschendingen van journalisten, bloggers en activisten in kaart en rapporteert daarover. Autoriteiten houden de organisatie vanwege de kritische rapporten die zij publiceert al jaren in gaten.

De Syrische autoriteiten proberen onafhankelijke journalistiek de mond te snoeren. De verontrustende berichten over gevangen of verdwenen journalisten op de website van het Syrian Centre for Media and Freedom of Expression spreken boekdelen.