ENG
 


 

Nieuws

Voor een nieuwe generatie kritische consumenten

Gepost op 07/02/2012

Hoe wordt chocola gemaakt? Waar komt je sinaasappel vandaan? En wat is het verschil tussen een gewone en een biologische appel? We vragen ons zelden af waar ons voedsel vandaan komt of hoe het gemaakt wordt. En nog minder vaak wat de consequenties zijn van het gif dat op onze bananen wordt gespoten. Jongeren houden zich over het algemeen helemaal niet met deze vragen bezig. Terwijl wat zij eten veel verschil kan uitmaken voor mensen en milieu. Het door Hivos ondersteunde project 'Duurzaam consumeren: ook dat kun je leren’ maakt jongeren daarom bewuster van de herkomst van producten en de invloed van hun keuze.


Wat wij hier consumeren heeft veel invloed op de landen waar onze producten vandaan komen. Maar uit een recent onderzoek van de Wageningen University blijkt dat jongeren weinig geïnteresseerd zijn in de herkomst van hun voedsel. Toch vinden ze duurzaamheid en eerlijke handel wel belangrijk. En dragen ze liever niet bij aan kinderarbeid of  uitbuiting. De koppeling tussen het eigen consumptiepatroon en de problemen die de productie veroorzaakt wordt niet gemaakt.

Duurzaam consumeren
Daar gaat ‘Duurzaam consumeren: ook dat kun je leren’ verandering in brengen. Door werkcolleges op hogescholen en universiteiten worden studenten gestimuleerd om kritisch en bewuster te gaan consumeren. Het project richt zich op specifieke voedselgroepen: cacao, kruiden en fruit. De studenten gaan ook op werkbezoek bij bedrijven en leggen contact met de producenten aan de andere kant van de wereld. Zo zien ze direct wat er  komt kijken bij het productieproces van hun voedsel. En worden ze de nieuwe generatie kritische consumenten die bijdragen aan een duurzamere wereld.

Het project start met een werkconferentie op 9 februari 2012 in het Felix Meritis. In de zomer van 2012 wordt het project afgesloten met een eindconferentie.

 

foto: Jessica Mullen

Steun Hivos met een gift
Kom in actie voor een vrije, eerlijke en duurzame toekomst. Steun onze partners en projecten in Afrika, Azië en Latijns Amerika.
Bedrag
 
Periode